🦁⚽ π—˜π—ž 2021 π—”π—–π—§π—œπ—˜π—ͺπ—˜π—žπ—˜π—‘: π—§π—’π—£π—£π—˜π—₯𝗦, π—Ÿπ—¨π—«π—˜ 𝗛𝗒𝗒𝗙𝗗𝗕𝗒π—₯π——π—˜π—‘ & π——π—˜π—žπ—•π—˜π——π—¦π—˜π—§π—¦ π—šπ—₯π—”π—§π—œπ—¦! 🦁⚽ Bekijk EK ACTIES

Hoe wordt u fijn wakker, ook als u geen ochtendmens bent!

Hoe wordt u fijn wakker, ook als u geen ochtendmens bent!

De ene persoon wordt elke dag, al voor de wekker wakker, springt het bed uit en begint fris en fruitig aan de dag. De ander laat de wekker nog meerdere keren snoozen, trekt het dekbed weer over zich heen en wil het liefste helemaal niet opstaan.

En dan is er vast nog een groep die daar tussenin zit en met een gezonde weerstand wel meteen opstaat, maar iets langer nodig heeft om vrolijk aan de dag te kunnen beginnen.

Goedemorgen! Maar wanneer is de morgen voor u eigenlijk goed? Als u lekker geslapen heeft, er iets leuks op het programma staat of alleen als de zon schijnt? Omdat we in Nederland wonen is vooral dat laatste erg lastig, dus misschien is een vast avond- en ochtendritueel iets wat u kan helpen. En daar heeft u meer invloed op dan op het weer.

Als u een ochtendmens bent dan heeft u vaak dat u makkelijk in slaap valt, een goed slaaprittme heeft en u elke dag voor de wekker wakker wordt. Superfijn, maar niet iedereen heeft die mazzel. Dan hebben we het meestal over de avondmensen. Deze groep heeft vaak moeite om in slaap te vallen en is juist scherp en actief in de avond. En doordat er dan meer energie en adrenaline is het lijf zit, zorgt dat er weer voor dat u nog lastiger in slaap valt.

Het kan ook andere oorzaken hebben dat u slecht slaapt of onderbroken nachten heeft. Bijvoorbeeld een baby in huis of een onregelmatige baan.

Maar wat kunt u daar dan aan doen?

We beginnen met een paar tips voor de avond.

Tip 1: Ga op tijd naar bed

Probeer iedere avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan, het liefste ook in het weekend. Zo zorgt u voor een vast slaapritme en als uw lichaam daaraan gewend is, wordt u op dezelfde tijd moe en valt u steeds makkelijker in slaap.

Tip 2: Kijk goed uit met wat u eet en drinkt voor het slapen gaan

Als u ’s avonds iets wilt eten kijk dan uit met bijvoorbeeld chips en chocolade. Omdat deze snacks veel suikers en vetten bevatten kunt u hierdoor minder goed slapen. Wilt u toch iets eten wat ook meteen het slapen stimuleert kiest u dan voor kersen of kiwi’s. Drink het laatste uur ook niet teveel, zodat u als u dan in slaap bent gevallen, u niet weer wakker wordt omdat u naar het toilet moet.

Tip 3: Alcohol en slapen

Een drankje voor het slapengaan kan u helpen ontspannen en zorgt dat u misschien makkelijker in slaap valt. Helaas is het ook  wetenschappelijk bewezen dat alcohol ervoor zorgt dat u sneller in slaap valt, maar minder diep slaapt en eerder wakker wordt. Om dit te voorkomen, drinkt u uw laatste glas alcohol het liefst uiterlijk negentig minuten voor het slapengaan. 

Tip 4: Roken en slapen

Veel mensen die roken hebben een vast ritme wanneer ze roken zoals bijvoorbeeld bij het opstaan, voor het slapen gaan en na het eten. Helaas is slapen en roken geen goede combinatie. Een sigaret zorgt namelijk voor hetzelfde effect als cafeΓ―ne.

Tips voor een prettige ochtend

Tip 1: Snoozen

Probeer niet te snoozen. Hiermee verstoort u uw bioritme en wordt u vaak nog moeier wakker dan bij de eerste keer dat de wekker afging.

Tip 2: Wake up light

Uw bioritme zorgt ervoor dat u langzaam wakker wordt als de zon opkomt. Als dit lastig is, is een mooi hulpmiddel daarbij een wake-up light. Deze helpt u bij het natuurlijke proces van wakker worden.

Tip 3: Sta op tijd op

Zet de wekker op tijd, geniet van een heerlijke warme douche en zorg dat de avond ervoor alles al klaarstaat voor de ochtend. Stress is nooit fijn en zeker niet als u al niet zo scherp bent.

Tip 4: Houd uw dagritme in de gaten

Wanneer u op een vast moment op de dag opstaat, werkt, eet, beweegt en weer gaat slapen, zorgt u voor een prettig ritme waar uw lichaam aan kan wennen.

Ten slotte:

Een verkeerde lighouding kan ook een veelvoorkomende oorzaak zijn van moeilijk in slaap komen of slaapgebrek. Dit kan komen doordat uw bed, matras of kussen niet past bij uw lichaam of slaaphouding. Dan kunt u hier veel last van krijgen.

Daarom is het belangrijk om goed te kijken wat uw lichaam nodig heeft. Een mooie boxspring met een op uw lichaam afgestemd matras en bijpassende topper zorgen ervoor dat u een stuk beter kunt slapen. En dat helpt u dan ook weer om beter uitgeslapen op te kunnen staan!

{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}