Hoe kunt u toch lekker slapen tijdens (erg) warm weer?

Hoe kunt u toch lekker slapen tijdens (erg) warm weer?

Het wordt weer warm in Nederland deze dagen, heel erg warm zelfs. Overdag is dat vaak nog wel te doen omdat u makkelijker kunt afkoelen door het water op te zoeken, lekker buiten in de schaduw te gaan zitten of van een verkoelend briesje te genieten. Maar ’s nachts kan het erg lastig zijn de slaap te vatten met zulke extreme temperaturen. En daardoor wordt uw nachtrust soms flink verstoord. Het is te warm, u blijft maar draaien, u wilt toch onder een laken liggen, maar het is te heet, enzovoorts. Wij hebben voor u uitgezocht wat er kan helpen om u deze warme periode zo koel mogelijk en goed uitgerust door te komen.

Eten en drinken

Zorg dat u voldoende vocht binnen krijgt zoals lauw water, vruchtendrankjes en bouillon. Neem liever geen alcohol, want dat heeft een uitdrogend effect. Drink in ieder geval twee liter per dag en drink dan elk uur een glaasje water. Vlak voor het slapen gaan kunt u beter niet meer drinken aangezien u dan misschien naar het toilet moet. De slaap opnieuw hervatten kan dan een enorme uitdaging zijn.

Een lauwwarm of warm drankje drinken is nog altijd de beste optie. De hoge temperatuur van bijvoorbeeld thee zorgt namelijk voor een tijdelijke verhoging van uw lichaamstemperatuur. Uw lichaam past zich hierop aan door de lichaamstemperatuur weer te laten dalen, met als gevolg dat uw temperatuur afkoelt. Daarom kunt u dus beter geen koud drankje drinken, dan reageert uw lichaan juist weer met een stijging. En dat is wat we met dit weer nou net niet willen. Laat die ijsjes en koude pilsjes dus liever voor wat ze zijn en neem een lekkere kop thee.

Hetzelfde geldt trouwens voor pittig eten. Het is niet voor niets dat in landen met een warm klimaat zoveel hete curry’s en pittige rijsttafels gegeten worden. Eet daarnaast niet teveel proteïnen, oftewel: eiwitrijk voedsel (denk aan: vlees, zuivel, vis). Dit zorgt er namelijk ook voor dat uw lichaamstemperatuur omhoog gaat.

Neem voor het slapen een lauwwarme douche

Uw gevoel zegt misschien dat een koude douche kan helpen voor het slapen gaan. Heel even is dat misschien ook zo maar al snel reageert uw lichaam met een temperatuurverhoging. Dit komt doordat de bloedvaten vernauwen en het lichaam hard moet werken om op te warmen. Een hete douche werkt ook averechts want dan moet het lichaam wederom aan het werk om de temperatuur naar beneden te krijgen na het opwarmen. Uiteindelijk is het enige dat echt werkt dus een lauwwarme douche nemen.

Bijkomend voordeel is dat muggen vooral afkomen op warmte, alcohollucht, zweet, vocht en stilstaand water. Door even te douchen voor het slapengaan is de kans een stuk kleiner dat deze kleine, vervelende beestjes uw nacht nog eens extra verstoren.

Probeer te slapen met het raam open

Het is aan te raden de ramen wijd (tegen elkaar) open te zetten zolang het buiten kouder is dan binnen en de zon niet rechtstreeks op uw ramen schijnt. Zet ze dus ’s avonds open om de boel te laten doorluchten en hou overdag alles potdicht om de warmte buiten te houden. Vergeet niet ’s morgens alle ramen weer op tijd dicht te doen! Nog even een kanttekening voor hooikoortspatiënten. Wilt u pollen en/of muggen buiten houden, laat dan uw ramen ’s nachts maar liever dicht.

Zet alle elektrische apparaten uit en laat ze beneden

Vergeet elektrische apparaten niet uit te zetten, deze geven ook warmte af, zelfs in de stand-by stand. Dit geldt ook voor tablets, telefoons en laptops. Ze geven niet alleen warmte af, maar prikkelen uw hersenen te veel en dat staat ook een goede nachtrust in de weg. Beter is om met een boek in bed tot rust te komen na een warme dag. Hoe ontspannener u bent, hoe eerder u slaapt.

Een fris bed met katoenen lakens

Zorg voor een fris bed. Gebruik een luchtig katoenen laken in plaats van een dekbed en ook katoenen kleding helpt de warmte tegen te houden. Katoen heeft als mooie eigenschap dat u zo koel mogelijk blijft, het ademt goed door en neemt veel zweet op. Doordat zweet niet op het lichaam blijft liggen, blijft u vanzelfsprekend koeler tijdens de nacht.

Kruik met ijswater ter verkoeling

Wist u dat er een aantal plekken zijn die heel bepalend zijj voor de warmte van uw lichaam? Koelt u deze plekken, dan koelt u dus heerlijk af. Vul uw kruik in de zomer met ijswater en leg hem tegen uw knieën, enkels, polsen, nek, lies en ellebogen. In plaats van ijswater, kunt u natuurlijk ook de kruik vullen met water en deze een tijdje in de vriezer leggen.

Sommige mensen leggen zelfs hun kussensloop of een handdoekje vlak voor het slapen gaan in de vriezer. U kunt zelf eens uitproberen of u dat prettig vindt. Verder is het prettig met uw voeten buiten de dekens slapen of leg ze op een koude kruik. Want ook koele voeten zorgen voor een koel lichaam.

Ventilator of eigen gemaakte airco

Voor koele lucht in de slaapkamer kunt u natuurlijk een ventilator neerzetten. Belangrijk is dat het apparaat zich niet op een hoek richt, maar de hele kamer geleidelijk afkoelt. Een goede plek om de ventilator neer te zetten is voor het raam. Een ventilator zuigt namelijk lucht van achteren naar binnen en blaast het aan de voorkant weer uit. En wilt u extra koele lucht? Zet een pan of ovenschaal gevuld met ijsblokjes of een flesje bevroren water voor de ventilator, zodat hij koude lucht blaast en u een zelfgemaakte airco in de kamer heeft staan.

Koudschuim matras met topper

Slaap op een heerlijk verkoelend koudschuim matras in combinatie met een koudschuim topper (uiteraard van Beddenleeuw) De koudschuim topper heeft een open celstructuur en een duurzame kern die samen zorgen voor een gemakkelijke vochtafvoering en een goede ventilatie. De topper zal hierdoor langer als nieuw aanvoelen. Dit type koudschuim past zich uitstekend aan aan de temperatuur in uw kamer waardoor u geen last zult hebben van grote temperatuurverschillen in bed. Door het gebruik van hoogwaardig HR40 koudschuim ervaart u een comfortabele en evenredige tegendruk over het gehele matras.

Probeer wanneer mogelijk wat slaap in te halen middels een dutje

Om na een slechte nacht even bij te tanken, kan een dutje soms helpen. Zorg er wel voor dat u niet langer dan 20 tot 25 minuten slaapt, anders komt u in een te diepe slaap en kunt u juist vermoeider wakker worden. Heeft u echt veel slaap gemist de nacht ervoor? Dan mag u maximaal een uur overdag slapen mits dit voor 15 uur ’s middags is. Na die tijd gaat u de slaapbehoefte voor de komende nacht alvast gebruiken waardoor in slaap vallen weer lastig wordt.

Slaap wanneer het echt niet gaat beneden

Warme lucht stijgt op, dus boven is het altijd warmer dan beneden. Het kan verstandig zijn om een verdieping lager te gaan slapen. Breng uw matras naar beneden of slaap eventueel een nachtje op de bank. Doe vooral wat voor u goed werkt.

Wij wensen u een goede en koele nachtrust toe!

Boxspring kopen?

Laagste prijs van Nederland, gemaakt in eigen fabriek én snel geleverd.

Boxsprings bekijken
{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}